Projek : Idea Perniagaan
SUPERB PROFI
Idea Bisnes, Rekabentuk dan Poster ( Business Idea/Product Design/Poster )
Idea Bisnes
- Permasalahan??
- Pengguna perlu membawa pelbagai peranti dalam satu masa.
- Bateri telefon atau peranti cepat habis
- Tiada akses internet apabila di luar kediaman atau pejabat.
- Perlu menggunakan komputer bagi pemindahan /simpanan data yang bersaiz besar.
- Idea
- mencipta satu peranti yang menggabungkan beberapa fungsi seperti storan luaran, powerbank dan juga MiFi (internet mudah alih) bagi memudahkan pengguna ketika berada jauh dari kediaman.
- Pemindahan data tanpa memerlukan komputer dan kabel tetapi selamat.
Nama & Rekabentuk Produk
- Nama Produk : Superb ProFi
- Nama Produk dipilih sempena nama syarikat iaitu Superb dan profi yang menggabungkan dua perkataan iaitu professional WiFi/MiFi.
- Rekabentuk Produk adalah seperti berikut :
- Pandangan Hadapan :
- Pandangan Sisi
Poster
Penerangan Produk ( Product/Service Description )
Kelebihan dan keunikan Produk
- Menggabungkan 3 fungsi dalam satu peranti :
- Ruangan Storan
- Powerbank
- MiFi (internet mudah alih)
- Rekabentuk kompak dan premium.
- Tahan lasak dan kalis air.
- Peranti mesra pengguna.
- Pemindahan data tanpa wayar
- Menghubungkan sehingga 10 peranti dalam satu masa.
- Internet mudah alih yang boleh dikongsi 10 peranti satu masa.
Spesifikasi Produk
- Storan Luaran
- Storan : 256 GB, 500 GB, 1 TB (SSD)
- Menyokong USB 2.0 dan 3.0 (fast transfer)
- Menyokong pemindahan data tanpa wayar (sehingga 10 peranti)
- Powerbank
- Powerbank : 30,000 Mah (fast charging)
- Output : 1.0A, 2.1A
- MiFi
- Menyokong teknologi 2G, 3G dan 4G LTE MiFi (sehingga 100Mbps)
- Menggunakan mini sim bagi perkhidmatan internet.
- Kelajuan data sehingga 100Mbps.
- Internet boleh dikongsi sehingga 10 peranti.
- Berat : 200g
- Mod Sedia : Sehingga 12 hari (penggunaan minimum)
- Penggurnaan maksimum sehingga 3 hari.
- Pakej mengandungi :
- Micro USB x 1
- Case x 1
- User manual x 1
- Power adaptor x 1
Potensi & Strategi Pasaran
( Market Potential & Strategies )
Sasaran Pasaran
- Ahli perniagaan
- Journalis ( wartawan, bloggers, jurugambar)
- Pengembara
- Pelajar
Potensi Pasaran
Setelah mengenalpasti pasaran sedia ada, kami yakin sasaran pengguna
yang dipilih berpotensi dan cenderung untuk memiliki produk Superb ProFi yang
terbaru ini. Ini kerana masyarakat sekarang telah celik kepada teknologi
maklumat masa kini dan tiada masalah jika produk ini dihasilkan. Disamping itu, kepesatan penggunaan telefon pintar yang memerlukan akses internet dan bateri yang cepat habis menyumbang kepada pengeluaran produk ini kerana telah menawarkan hampir semua keperluan di dalam satu peranti.Lantaran itu
dapat memudahkan aktiviti atau pekerjaaan masyarakat masa kini.
Perancangan Pasaran dan Strategi Pemasaran
- Memberi fokus kepada pasaran atas talian seperti :
- Laman web rasmi Superbdesign Technology Sdn Bhd
- Lazada
- Lelong
- Premis-premis perniagaan yang terpilih seperti :
- Harvey Norman
- IT Hyperstore
- Agen-agen yang terpilih
Kemungkinan Perniagaan & Daya Saing ( Commercial Feasibility & Vialibility )
Produk ini dijamin dapat menembusi pasaran kerana pengguna boleh
membelinya secara online dan juga di kedai-kedai utama.
Produk ini diyakini dapat menembusi pasaran dengan mudah kerana
produk ini merupakan yang pertama di Malaysia. Kemungkinan pasaran adalah
tinggi terutamanya di bandar yang mempunyai ramai penduduk yang bekerjaya dan
juga orang yang sentiasa memerlukan sambungan internet di mana-mana.
Model Perniagaan ( Business Model )
Strategi Teras
a)
Misi Perniagaan
- Memberi kepelbagaian kemudahan dan keselesaan kepada pengguna tidak kira di mana jua berada.
- Menggunakan teknologi terbaru dan mencipta teknologi dalam menyelesaikan masalah dan kehendak pengguna.
b)
Skop
- Peranti mobiliti masakini.
c)
Asas Pembezaan
- Pengguna boleh membuat pembelian samada diatas talian mahupun mendapatkannya di kedai-kedai yang tertentu.
Sumber Strategik
a)
Teras
- Menghasilkan produk yang dapat memberikan penyelesaian dan permasalahan masyarakat masakini.
b)
Aset strategik
- Penghantaran akan dibuat ke alamat yang dinyatakan oleh pembeli sekiranya membuat pembelian secara atas talian. Dan jangka masa bagi setiap penghantaran adalah kurang dari 5 hari bergantung kepada lokasi pembeli.
- Lokasi yang strategi di mana pembeli mudah untuk mendapatkan kerana terletak di lokasi yang selalu dikunjungi oleh pembeli perkakasan berasaskan komputer dan teknologi.
Rangkaian Perkongsian
Kedai-kedai komputer yang terpilih
dan pasaraya besar yang ada di Malaysia di mana mempunyai rangkaian cawangan tersendiri.
Pelanggan
a.
Pelanggan Sasaran
- Ahli perniagaan
- Journalist (Wartawan, bloggers, jurugambar)
- Pengembara
- Pelajar
- Pengemar gadjet-gadjet masa kini
b.
Sokongan dan prestasi
- Mempunyai sistem jualan atas talian yang selamat
- Menggunakan syarikat penghantaran yang efisyen dan sistematik.
- Mempunyai perkidmatan operator khidmat pelanggan untuk sebarang masalah yang dihadapi pengguna.
c.
Struktur harga
- Harga berdasarkan kepada kelebihan setiap peranti yang dihasilkan.
- Pembayaran menggunakan kredit kad, debit kad dan tunai.
No comments:
Post a Comment